1. Hoe lang is je bedrijf al in IJlst gevestigd?
Vanaf 2009. Ik ben dus aan het begin van de crisis met mijn bedrijf gestart, maar heb het toch goed kunnen opbouwen.

2. Waarom in IJlst?
We zijn geboren en getogen Kypmantsjes, dus het was logisch om mijn bedrijf ook in IJlst te vestigen.

3. Heb je ook werknemers?
Momenteel heb ik geen werknemers. In het voorjaar heb ik een aantal maanden iemand in vaste dienst gehad en verder huur ik mensen in wanneer dat nodig is. Dat zijn dan meestal andere ZZP’ers. Ik werk ook heel veel samen met Altena Tuinaanleg & Onderhoud uit Sneek. In het verleden hebben we veel klussen echt samen gedaan. Tegenwoordig hebben we het allebei eigenlijk best wel druk en doen we soms klussen voor elkaar omdat dat dan beter uitkomt.

4. Heb je dit werk altijd gedaan?
Nee, ik heb hiervoor van alles gedaan. Van (inter)nationaal vrachtwagenchauffeur tot kantoorwerk. Ik heb een opleiding weg- en waterbouw gedaan. Daarom heb ik heel veel kraanwerk gedaan, ook in tuinen, en zo ben ik het hoveniersvak ingerold. Ik heb het altijd leuk gevonden om in de tuin te werken, ook toen ik nog thuis woonde. Ik heb nu dus eigenlijk van mijn hobby mijn beroep gemaakt.

5. Wat zijn de hoofdactiviteiten van het bedrijf?
Ons hoveniersbedrijf kan alle voorkomende werkzaamheden aanpakken. Bijvoorbeeld het aanplanten van een heg, het opnieuw leggen van een terras of het aanleggen van een vijver. Ook het onderhoud van uw tuin kunnen wij verzorgen, zoals het gazon maaien of de heg scheren. Dit kan handig zijn voor zowel tweeverdieners als ouderen. Tweeverdieners hoeven na hun drukke baan dan niet ook nog de tuin te doen en ouderen kunnen dan bijvoorbeeld langer in hun huis met een tuin blijven wonen.

6. Is het werk niet erg seizoensgebonden?
Normaal gesproken kunnen we bijna het hele jaar wel doorwerken. Een paar weken in de winter niet. Afgelopen winter was dit een paar maanden. Toen lag het werk echt stil en ben ik meubels gaan maken: tafels, dressoirs, bedden. Dat zou ik best wel wat meer willen doen, maar dan ook echt alleen in de wintermaanden. De andere maanden vind je mij in de tuin.

7. Wat voor bijzondere projecten heb je gedaan?
Het renoveren van een complete tuin met nieuwe of bestaande materialen. Dat zijn soms grote klussen die een paar maanden in beslag kunnen nemen. Alles wordt dan opnieuw aangelegd en beplant.

8. Wat vindt je belangrijk in je contact met klanten?
Kwaliteit en service staan bij mij voorop. En plezier natuurlijk, plezier om een nieuwe tuin aan te leggen, te veranderen of te onderhouden. Ik luister goed naar de wensen van de klant en geef dan advies over de indeling van de tuin en de beplanting. En als er een probleem is, dan zorg ik er altijd voor dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.